Fotó: Nadar: Álló női akt, c. 1860-61
Augusztusig van még egy hónapom, a második festmény létrehozására. A felkérés úgy szólt, hogy erotikus kiállításról van szó. Értelmezésemben határeset, hiszen meztelenség nyilvános megjelenése, szégyen és erotikus vonzás szélsőségei között mozoghat, elmehet akár ábrázolt (művészetileg értékelt megjelenés) pornográfiáig, vagy megragadhatja szégyen megalázottságát, esetleg paradox módon mind a kettőt.
Meztelenségen túl, -arról póz által leszakítva, művész formaérzékenységével megtoldva,- esetenként metafizika csúcshatásait láthatjuk. .
Véleményem szerint, amennyiben Krisztián mindazt a művészt meg tudja hívni, akiket eltervezett, kiállításon összes verzió jelen lesz.
Meztelenség és akt vonatkozásait végig gondolni, -festés közben,- bizonyára nem hiábavaló. Nem csupán azért nem hiábavaló, mert posztmodern szürrealistának gondolva magamat, műfajon belül el kell különítenem modern meg azt meghaladó elemeket Dekonstruálni kellene az aktot. Olyasmit kellene, amit elvileg nem lehet.
Akt emberi lényeg, amelynek kiterjedése lehetetlenné tesz minden különös irányába mutató kommunikációt, és amit megmutat, szemlélő számára az is elérhetetlen.
Absztrakt és egyedi végletes egysége, metafizikai paradoxon, ami pusztán eszményiséghez enged hozzáférést.
Aki aktot fest, az metafizikát választja annak minden következményével. Az aktfestészet világnézeti beállítódás.
Dekonstrukciónak talán nem is pozicionált test tárgyias mivoltára, hanem eszmény, lényeg struktúrájára kellene rákérdeznie.
Lehetséges e egyedi testábrázolásnak olyan intenzitása, ami nem rombolja le környezetet, nem rendeli alá, hanem annak részese marad?!
Lehetséges e akt és korszak populáris érzéki végpontjainak olyan mixelése, amely ellentétbe állításokon, ellentétpárokon keresztül határhelyzethez jut, -ahol nem idea tökéletessége és anyag bukása mutatkozik,- hanem ugrási pont?!
Ugrási pont lehetne e, mitogrammatikus szemlélet megújítása?!
Fotó: Eugène Durieu és Eugène Delacroix: Akttanulmány, 1854
A történeti idő linearitása szintén metafizikus. Mitogramma nem egymásutániságot, hanem attól független térszerkezeti elrendezést tételez.
Különös de ezek a régi aktok, -bár kifejezik régi emberek történeti szépségét, elkülömbözésüket úgyszintén,- nem keltik fel bennem metafizikai dualizmus feszültségét, nem jelentkezik döbbenet (thambosz) és extázis.
Most nézzünk néhány mai aktot.
Fotó: Helmut Newton: Jenny Capitain, Pension Dorian, Berlin 1977
Fotó: Helmut Newton: They ’re Coming! (Naked) Paris, 1981
(kép forrás: http://maimanohaz.blog.hu/2012/10/31/foto-kalendarium_helmut_newton_1920)